مجله اینترنتی پویش

banner ads
banner ads

روش های تنظیم خواب نوزاد

یکی از دغدغه های والدین در اوایل زندگی فرزندشان مسئله تنظیم خواب نوزاد است و بعضی ها معتقدند، نوزادان الگوی خواب خود را از مادر و در موقع بارداری به ارث می برند، آنها در موقع تولد معمولا شب ها بیدار هستند و در روز بیشتر می خوابند که این اتفاق به دوران بارداری مادر ربط دارد، زیرا رحم مادر در روز به دلیل بیداری و حرکت وی مانند گهواره ای برای جنین عمل می کند و باعث خواب جنین می شود، ولی شب ها به دلیل استراحت مادر حالت سکون دارد که در این حالت جنین بیشتر بیدار می باشد، در این مطلب از سایت پویش راهکارهای در مورد این موضوع را می خوانید.

روش های موثر برای تنظیم خواب نوزاد

به صورت کلی مادر پس از به دنیا آمدن نوزاد به مشکل کم خوابی دچار می شود، زیرا نوزاد شب ها تا دیر وقت بیدار است و یا اینکه مدام به بهانه های مختلف بیدار می شود، البته خواب نوزادان مختلف ممکن است با هم تفاوت داشته باشد، بعضی از نوزادان بی قرار هستند و دائم بیدار می شوند ولی بعضی دیگر خیلی بیشتر استراحت می کنند، این مسئله می تواند باعث نگرانی والدین شود و به دنبال دلیل آن و روش هایی برای حل این مشکل باشند.

باید توجه داشته باشید که مشکل دیر خوابیدن نوزاد در ماه های ابتدایی تولد آنها طبیعی است و همانطور که به آن اشاره کردیم، رحم مادر در هنگام بارداری و در هنگام جنب و جوش و حرکت مادر مانند گهواره است که باعث آرامش و خواب جنین می شود و در شب هنگام که موقع استراحت مادر است به دلیل حالت سکون مادر از خواب بیدار می شود.

برای تنظیم خواب نوزاد با ساعات شب و روز به مدت 4 تا 6 ماه زمان لازم دارید، ضمن اینکه خاموش کردن لامپ ها در موقع شب هم تاثیر زیادی برای تنظیم خواب نوزاد دارد، در صورتی که مشاهده کردید کودکتان در موقع شب نمی خواهد بخوابد، می توانید با راهکارهای زیر این مشکل را رفع کنید.

تنظیم خواب نوزاد

پرهیز از دادن شکلات و بستنی در شب به کودکان

دادن خوراکی هایی مثل شکلات به کودکان قبل از خواب و به هنگام شب، به دلیل داشتن کافئین موجب نخوابیدن و بیداری آنها می شود، ضمن اینکه قند و شیرینی نیز انرژی زا هستند و به دلیل ایجاد هیجان در کودک و مانع خواب آنها خواهد شد. بنابراین والدین باید قبل از خواب از دادن خوراکی های شیرین و کافئین دار به کودک خود خودداری نمایند.

اکنون در ادامه مطلب تنظیم خواب نوزاد ، به ارائه روش هایی مفید و ساده برای خواباندن نوزاد و کودک پرداخته ایم که در زیر می توانید مطالعه کنید.

 

عدم ارتباط چشمی با کودک

ارتباط چشمی به مدت طولانی با کودک و نوزاد عامل مهمی برای هیجانی شدن وی است، بنابراین در زمانی که می خواهید وی را بخوابانید و یا وقتی بیدار شده است، هیچگاه با وی ارتباط چشمی برقرار نکنید.

 

خوابیدن مادر در کنار نوزاد

مطالعات نشان داده است که خوابیدن نوزاد در کنار مادر موجب عزت نفس بیشتر و کاهش اضطراب وی در هنگام بزرگسالی می شود، البته برای امنیت بیشتر بهتر است، تخت نوزاد جداگانه و در کنار تخت والدین قرار داشته باشد.

حمام نوزاد با آب گرم

حمام کردن کودک و نوزاد با آب گرم و بعد از آن، نوازش های عاشقانه و آرام با حوله نرم تاثیر زیادی در آرامش نوزاد دارد، توجه داشته باشد اسباب بازی ها و وسایل بازی که در داخل حمام قرار داده اید را جمع کرده و دور از دسترس قرار دهید، حال رعایت این مسائل به تنظیم خواب نوزاد کمک زیادی خواهد کرد.

 

سیر شدن نوزاد

بسیاری از نوزادان به دلیل سیر نشدن و نیز گرسنگی نیمه شب از خواب بیدار می شوند، حال لازم است قبل از خواب تغذیه شوند، بنابراین می توانید قبل از اینکه نوزادتان بخوابد، سراغ وی رفته و به او غذا دهید، زیرا این وعده غذایی به اندازه کافی کودک را سیر کرده و مانع بیدار شدن وی به خاطر گرسنه شدن در طول شب خواهد شد.

تنظیم خواب نوزاد

ایجاد آرامش در محیط خواب کودک

برای اینکه کودک یا نوزاد شما خواب راحتی داشته باشد، بهتر است محیط خواب وی خلوت و خالی از هر چیزی باشد، بنابراین وجود بالشتک های اضافی، ملحفه و عروسک ها خطرناک بوده و ممکن است موجب خفگی و یا تنگی نفس در کودکان و نوزادان شود؛ برای این کار می توانید فقط یک ملحفه روی تشک بکشید و بالشتک مناسب نوزاد استفاده کنید و در صورتی که نگران گرم ماندن وی هستید، می توانید به جای استفاده از روانداز از کیسه خواب مخصوص نوزادن استفاده نمایید.

 

رفلاکس معده یا ترش کردن نوزاد

رفلاکس معده نوزاد، بیماری شایع است که مشکل زیادی برای خواب راحت نوزادان ایجاد می کند و هنوز دلیل پزشکی مشخصی برای این موضوع وجود ندارد؛ رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه ای که مری را به معده متصل می کند، خوب عمل نکرده، در نتیجه اسید ترشح شده وارد مری می شود و احساس درد را در کودک ایجاد خواهد کرد و با علائمی مثل خس خس کردن سینه، گریه نوزاد با صدای بلند، عق زدن، تف زیاد و برخی مشکلات تغذیه ای از جمله عدم اشتها. بنابراین برای رفع این مشکل که در تنظیم خواب نوزاد تاثیر زیادی دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

ایجاد احساس آرامش در کودک

به یاد داشته باشد؛ زمانی که نوزاد یا کودکتان را در تختخوابش قرار می دهید با گذاشتن دستان خود با مهربانی بر روی شکم، سر و بازو های کودک، احساس آرامش برای وی ایجاد خواهید کرد، ضمن اینکه بعضی مواقع حتی حضور شما در کنار کودک، موجب احساس امنیت در وی شده و می تواند به راحتی بخوابد.

 

انتخاب زمان +مناسب خواب

نوزادان در هنگامی که بیش از حد خسته شده اند، نمی توانند بخوابند، بنابراین علت نخوابیدن نوزاد خستگی زیاد می تواند باشد، حال تعیین یک ساعت مشخص و مناسب برای خواب نوزاد از نکات ضروری در تنظیم خواب وی است؛ اغلب متخصصان کودک معتقدند، وقت مناسب برای خواب کودکان زیر یک سال در حدود ساعت شش و نیم تا هفت و نیم بعدازظهر می باشد و جالب است بدانید که برخلاف بزرگتر ها زود خواباندن نوزادان به زود بیدار شدن آنها منجر نمی شود و نیز خواب راحت و کافی شبانه موجب شده تا صبح هم دیر تر از خواب بیدار شوند.

 

خسته کردن نوزاد

حمام کردن کودک به خصوص در ماه های اولیه تولد می تواند موجب خسته شدن وی شود، بنابراین در صورتی که کودک را به مدت یک هفته در هنگام شب و قبل از خواب حمام کنید، این کار باعث می شود تا سریعتر خوابیده و در نتیجه کم کم به این ساعت خواب عادت کند، حال بعد از آن به صورت یک شب در میان و سپس به حالت معمول وی را حمام کنید. البته توجه داشته باشید که حمام کردن زیاد نوزاد برای وی ضرر دارد، لذا قبل از امتحان کردن این روش حتما با متخصص کودک مشورت کنید.

همچنین برای تنظیم خواب کودک، راحت تر می توان این کار را انجام داد، مثلا اینکه وی را به پارک ببرید و نیز کودک با انجام برخی فعالیت های بدنی خسته شده و زودتر می خوابد.

 

بیدار کردن نوزاد در صبح زود

به طور کلی کودکان و بزرگسالان زمانی که دیر از خواب بیدار شوند، طبیعتا شب نیز دیر می خوابند، حال با تغییر این عادت غلط می توان به تنظیم خواب نوزاد به شیوه درست پرداخت و برای این کار آنها را صبح زودتر از خواب بیدار کرد.

کودکان برخلاف بزرگتر ممکن است خستگی و خواب آلودگی خود را با انجام حرکات و فعالیت هایی هیجانی نشان دهند، بنابراین در برخی از کودکان رفتار های هیجانی و حرکات عجیب و غیر و کنترلی در شب و قبل از خواب بروز می کند که توصیه می شود تا چند ساعت قبل از خواب از انجام بازی های پر تحرک و هیجان انگیز با کودکان پرهیز کنید.

انجام فعالیت هایی مثل تعویض پوشک، مسواک زدن و خواندن لالایی در ساعتی مشخص

از آنجا که نورادان قادر به تشخیص زمان مناسب خواب خود نیستند، بنابراین با تکرار کردن اموری مثل مسواک زدن، لالایی و کتاب خواندن، تعویض پوشک، بردن وی به محیط خواب هر شب و پیش از خواب می تواند به کودک اعلام نماید که اکنون وقت خواب وی فرا رسیده است و این روش مناسبی برای تنظیم خواب نوزاد می باشد، زیرا با انجام این فعالیت ها به صورت مکرر و در یک وقت مشخص کودک متوجه می شود که زمان خواب وی فرا رسیده و کم کم به این شیوه عادت می کند.

 

فراهم کردن مقدمات و شرایط خواب نوزاد

بهتر است که شرایط لازم برای خواب کودک و نوزاد دلبندتان را ۲ تا ۳ ساعت پیش از خواب وی فراهم کنید، حال برای این کار می توانید نور اتاق را کم کرده، تلویزیون و هر وسیله ای که تولید صدا می کند را خاموش کنید و آرامش را در محیط خانه بر قرار نمایید.

دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها